إعلان على الهواتف
مساحة إعلانية

الأحد، 6 يناير 2019

الدرس االـ 12 :- [شرح الـ API بطريقه بسيطه]

الدرس االـ 12 :- [شرح الـ API بطريقه بسيطه]

بسم الله الرحمن الرحيم 
نشرح أيـــه هـوا الـ API
-----------------
بسم الله الرحمن الرحيم معاكو شينزو من درس جديد 
ايه هوا الـ API
الـ API هشرحو بي كذا نظريه بحيث اي حد فيكو يفهم
API - PHP  تمام
الـ API دا ملف تشغيل
زي الـ Sentry MBA -Config وصلت
دا ملف تشغيل
أنا كـ مبرمج شغال فشركه وصاحب الشركه طلب مني اركب بوابه دفع خارجيه
حاضر من عنيا اديني يومين بس واجهزهالك 
-بس في مشكله 
أيه هيا حضرتك ؟!
-منظرنا وحش لما يبقي موقعنا الــ .... ومركبين بوابه دفع خارجيه
سهله أنا عندي حل أنا ممكن اخلي بوابه الدفع تعمل شيك ع الموقع عندنا هنا
وميظهرشي للناس اننا مركبين بوابه دفع خارجيه
-ازاااي ؟!
بوص حضرتك أنا هعمل ملف واسميه paymentgateway.php
واخلي اي حط يحط كارت فالموقع يبعته للمف دا يعمله شيك
وكدا يبقي مظهرناش لحد اننا حاطين بوابه دفع خارجيه وعادي دا بيشيك فالموقع بتاعنا
الملف زات نفسه بق يبعت المعلومات اللي هتخشله للبوابه الدفع
فهمتو الفكرا
ان الـ انو خفا بوابه الدفع بانو يعمل ملف تشغيل فالموقع الملف دا هوا اللي محطوط فيه المكان اللي بيتشيك منو الحقيقي
زي ما شينزو عامل في شيكراتو او اي حد بيعمل
انا مش عاوز اعرف حد الاستغلال اللي انا جايبه وبرايفت
مش عاوزو يكشف
لو حطيت الاستغلال في صفحه ال Index هيبان اني بشيك مثلا في الموقع كذا
يجي واحد ياخد الموقع دا يعمل شيكر عليه هوا كمان
انما لو خليتو يشيك في ملف تاني والملف التاني دا يكون بيشيك من الموقع البرايفت كدا انا مكشفتي
طبعاَََ أنا كنت بحاول امهد لي الدرس الجاي ان ممكن البوابه اللي انت جايبها الداخليه دي
مش داخليه وهيا خارجيه  مثال :- Hostgator  :*** أيوا متتخضش  هتبثه بث واعمل سي فرست عشان لما انشر الدرس الجاي تكون أول واحد يشوفو
أها نسيت اقولكو مفيش شالنج انهارده في دروس قمده 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

مساحة إعلانية
مساحة إعلانية